Back to top

Karácsonykor is kerülje el a webes átveréseket, kiberbűnözőket!

„Az idei II. negyedévben a bankkártyás vásárlások közel 30 százalékát, 1,23 ezer milliárd forintot online, különböző webshopokban költötte el a lakosság. Ezzel párhuzamosan jelentősen nőtt a kártyás visszaélések száma, ami a karácsony előtt erősödő forgalomban tovább emelkedhet. A kiberbűnözők ebben az időszakban is a figyelmetlenségünkre, befolyásolhatóságunkra, át nem gondolt döntéseinkre számítanak. Az internetes bankolás és online vásárlás során ezért fokozott óvatosság ajánlott!” – Hívja fel a fogyasztók figyelmét a Magyar Nemzeti Bank.

A leggyakrabban előforduló csalási módszerek közé tartoznak az online csomagküldési szolgáltatókhoz, online piacterekhez, webáruházakhoz kapcsolódó átverések. E szolgáltatók nevében karácsony közeledtével egyre több adatszerző e-mailt és sms-t küldhetnek majd a csalók. Ha ismeretlen a szolgáltató vagy a levél feladója, bizalmas banki adatainkat kérik el vagy internetes program telepítését kezdeményezik, akkor érdemes azonnal törölni az adathalász levelet. Ha valóban küldeményt várunk, hívjuk fel közvetlenül a csomagküldőt az általunk már ismert, hivatalos telefonszámukon, és ott érdeklődjünk a részletekről.

Fontoljunk meg, mielőtt hitelt vennénk fel!

Év végén hagyományosan megugrik a rövid futamidejű, kis összegű fogyasztási hitelek igénylése és összege is: sokan ezek révén vásárolnak karácsonyi ajándékot szeretteiknek. A csökkenő infláció időszakában is kiemelten fontos, hogy körültekintően mérlegeljük anyagi helyzetünket, teherviselő képességünket.

Egy át nem gondolt, erőn felüli hitelből történő vásárlás (áruhitel) után jogszabályi lehetőség van arra, hogy a szerződéskötés utáni 14 napon belül indoklás nélkül elálljunk a hitelszerződéstől. Ilyenkor a hitel összegét haladéktalanul, de legkésőbb 30 napon belül, az adott időszakra megállapított időarányos hitelkamattal együtt vissza kell fizetnünk.

Fontos kiemelni, hogy a hitelszerződéstől való elállás/felmondás a megvásárolt termékre megkötött adásvételi szerződést nem érinti. Online vásárlások esetén természetesen a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül elállhatunk a vásárlástól, közvetlenül a webáruház felé benyújtott elállási igényünk és a termék visszaküldése esetén. Hagyományos, offline vásárlások esetén ez a lehetőség azonban nem illet meg minket.

Tájékozódjunk az online rendelés előtt

Internetes vásárlás esetén jó tudni, hogy az eladó bizonyos információkat köteles közzétenni a honlapján. Ilyen adatok többek között a vállalkozás neve, székhelyének pontos címe, amelyek alapján könnyen utána tudunk nézni, hogy valóban létező vállalkozásról van-e szó. Nézzük meg azt is, közzétette-e a webshop a kapcsolattartásra szolgáló adatait, ezek hiányában inkább kerüljük el az adott webáruházat! Felmerülhet bennünk kérdés, hogy ezen információk hiányában kihez fordulatunk, ha panaszunk vagy bármilyen kérdésünk merül fel.

Fő a tudatosság!

Az adathalász támadások egyre gyakoribbá válnak, és sajnos egyre többet hallhatunk sikeres csalásokról. A védelem kulcsa a megelőzés és a jó hír, hogy odafigyeléssel sokat tehetünk az pénzünk és adataink megóvása érdekében. Összegyűjtöttünk ezért néhány hasznos tippet, amelyek megfontolásával sokat tehetünk pénzünk és adataink védelme érdekében.

• Csak biztonságos weboldalakon böngésszünk és vásároljunk! Az oldal biztonságosságát jelzi a címsor elején látható lakat, valamint az, ha a webcím eleje https-sel kezdődik.
• Kerüljük a nyilvános hálózatokon történő böngészést és vásárlást!
• Internetes fizetés esetén, amennyiben a webáruház irányít át minket a fizetési felületre, ellenőrizzük le, hogy az valóban bankunk weboldala-e!
• Soha semmilyen alkalmazást vagy programot ne töltsünk le készülékeinkre a másik fél kérelmére, még akkor sem ha azt a webáruház vagy a bankunk nevében kérik!
• A PIN kódunkat soha senki nem kérheti el tőlünk a vásárlásaink során. Fontos, hogy a bankunk sem kérdez tőlünk bizalmas információkat telefonon vagy e-mailben (például: az online bankfiókunk hitelesítő adatait). Ha ilyen jellegű felszólítással találkozunk, azt mielőbb jelentsük a bankunknál!
• Gyanús, sürgető hangvételű hívások esetén inkább szakítsuk meg a hívást és keressük fel mi magunk a bankunkat!
• Készülékeinken használjunk naprakész vírusirtó programokat és ne feledkezzünk meg a szoftverfrissítésekről sem!
• Használjunk erős jelszavakat, és rendszeres időközönként módosítsuk azokat!
• Ha csalást kíséreltek meg velünk szemben, azt haladéktalanul jelentsük be a bankunknak, illetve a rendőrségnek!
• Ne feledjük: ha egy ajánlat túl jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, jó eséllyel csalással van dolgunk.

Van hová fordulni

A Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség ügyfélszolgálatának munkatársai fogyasztóvédelmi panasz vagy kérdés esetén várják a megkereséseket az ingyenesen hívható +36 (80) 496-009-es számon, illetve a febesz@febesz.eu vagy a fogyasztovedelmitanacsadas@gmail.com e-mail címen. Az ügyfélszolgálati időről a www.megfontoltvasarlok.hu honlapon, illetve a Megfontolt Vásárlók Klubja Facebook oldalon tájékozódhatunk.

Amennyiben pedig pénzügyi szolgáltatóval vagy pénzügyi szolgáltatással kapcsolatban merül fel problémánk, kérdésünk, a Magyar Nemzeti Bank által létrehozott Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózathoz (PNTI) fordulhatunk. PNTI irodák minden megyeszékhelyen működnek, pénzügyi szolgáltatóktól független és díjmentes tanácsadást kínálnak az érdeklődők számára. A tanácsadó irodákat személyesen, telefonon, postai vagy akár elektronikus úton is felkereshetjük kérdéseinkkel. Az irodák elérhetőségeit megtalálhatjuk a Magyar Nemzeti Bank fogyasztóvédelmi oldalán: https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem/tanacsado-irodak.

Szükség esetén ne féljünk segítséget kérni!
 

Forrás: MNB

Footer